Gespeelde boules

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
augustf
0 Stars
0 Stars
Boules: OBUT RCX 690 75

Gespeelde boules

Bericht door augustf » 12 aug 2017, 07:28

In den lande hoort men veelvuldig dat, als er een meting wordt verricht en de boules even neerleg worden, dat deze boules gespeeld zijn en niet meer geworpen mogen worden in de lopende menne,
Dus worden deze boule(s) om twee redenen ongeldig verklaard omdat ze:
A: niet vanuit de cirkel zouden zijn geworpen (art.6)
B: meerdere boules tegelijk zijn gespeeld.(art.16)
In mijn ogen kan een boule pas gespeeld zijn als deze vanuit de cirkel zijn geworpen richting de but, dus het even neerleggen valt niet onder deze catagorie,
Mijn vraag nu is: hoe denken mijn mede scheidsrechters en/of leden van de reglementencommissie hierover????

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Gespeelde boules

Bericht door jacpetanque » 12 aug 2017, 08:35

Wat een onzin! Het doet me denken aan de schriftgeleerden uit het Nieuwe Testament.

henkwzn
0 Stars
0 Stars

Bericht door henkwzn » 12 aug 2017, 21:14

In den lande wordt veel onzin 'verkocht'... of gebakken lucht: laat ze maar kletsen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pcdegooiers
0 Stars
0 Stars

Re: RE: Gespeelde boules

Bericht door pcdegooiers » 13 aug 2017, 07:13

augustf schreef:In den lande hoort men veelvuldig dat, als er een meting wordt verricht en de boules even neerleg worden, dat deze boules gespeeld zijn en niet meer geworpen mogen worden in de lopende menne,
Dus worden deze boule(s) om twee redenen ongeldig verklaard omdat ze:
A: niet vanuit de cirkel zouden zijn geworpen (art.6)
B: meerdere boules tegelijk zijn gespeeld.(art.16)
In mijn ogen kan een boule pas gespeeld zijn als deze vanuit de cirkel zijn geworpen richting de but, dus het even neerleggen valt niet onder deze catagorie,
Mijn vraag nu is: hoe denken mijn mede scheidsrechters en/of leden van de reglementencommissie hierover????
Is een steeds foute voorkomende interpretatie van het regelement.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 14 aug 2017, 17:00

Mijn advies: Mijd toernooien waar scheidsrechters rondlopen die dit soort kul verkopen!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 15 aug 2017, 19:17

De commissie wedstrijdsport nationaal heeft duidelijkheid gevraagd over geworpen boules. Aanleiding van de vraag was de beslissing van een scheidsrechter een boule als gegooid te hebben beoordeeld tijdens de finale van het NK veteranen 2016, waarbij een speler hurkend in de cirkel 1 boule naast zich buiten de cirkel neerlegde om die hand vrij te hebben. Het antwoord van de Reglementencommissie staat hieronder.

Citaat:
De reglementencommissie staat voor een strikte definitie: Elke boule die door een speler tijdens een werpronde al of niet vanuit de cirkel door een beweging van de arm of hand in de baan gebracht wordt, dient als geworpen beschouwd te worden. Het al of niet “per ongeluk” laten vallen van een boule is een beweging van de hand. Een vanuit de juiste cirkel geworpen boule is geldig en blijft in principe liggen (markeren en wegnemen mag) een buiten de cirkel geworpen boule is ongeldig en dient uit het spel genomen te worden.
Dat betekent ook dat de scheidsrechter, die vaak niet uit eigen waarneming kan vaststellen welke boules wel of niet geworpen zijn, ervan uit mag gaan dat alle zich in de baan bevindende boules geworpen zijn. Tenzij ze natuurlijk op een doekje liggend, tijdelijk zijn weggelegd om te meten. Ook dan verdient het evenwel de voorkeur de nog niet gespeelde boules niet in de baan te leggen.
De reglementencommissie beveelt bovendien daarom aan om in dit verband in het TRP een regel op te nemen op te nemen, dat zich behalve de al aanwezige losse en vaste obstakels geen andere objecten zich in de baan mogen bevinden dan het but en de al geworpen boules.
Einde citaat.

Dus boules die je weggooit in de richting van de cirkel omdat je niet alle boules in de hand wil hebben kunnen als gegooid worden beschouwd. Ook wanneer je kijkt naar je tegenstander (die moet gooien) en je laat een boule per ongeluk vallen. In theorie houdt dat zelfs in, dat wanneer je aan het einde van een werpronde de but snel oppakt en weer uitgooit voor een volgende werpronde, dat de boules die nog op de grond liggen als gegooid kunnen worden beschouwd. De vervolg vraag die is gesteld is "wat is: in de baan?". Bijvoorbeeld bij een speelveld met meerdere banen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 aug 2017, 11:22

Misschien is het verstandig als de reglementencommissie eens contact opneemt met de FIPJP-scheidsrechterscommissie i.p.v. zelf interpretaties los te laten op het internationale spelreglement.

En verder m.b.t. de opmerking 'niet in de baan te leggen': wat te doen op niet afgebakende terreinen, of op terreinen in parken zoals het Stadspark in Groningen? Moeten niet-gespeelde boules dan buiten het park worden neergelegd? Enkele homderden meters verderop...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 22 aug 2017, 10:22

Misschien maakt dit iets duidelijk. Overgenomen van de Facebookpagina Petanque rules - Ask the umpire. Blijkbaar wil de Nederlandse reglementencommissie roomser zijn dan de paus. En zoals ik al eerder stelde, het gaat wel degelijk om de intentie van het spelen.

Keith Priaulx: Hello Mike, could u confirm the outcome of this situation, player plays the Coche from within the ring and then drops a boule accidentally into the ring but it does not leave the ring.

Mike Pegg: It makes no difference, if it has been accidentally dropped there was no intention to play it so pick it up and play the boule.

augustf
0 Stars
0 Stars
Boules: OBUT RCX 690 75

Bericht door augustf » 29 aug 2017, 05:44

Ik heb deze vraag ook bij de reglementencommissie gelegd en heb het volgende antwoord terug ontvangen"

Nergens staat beschreven dat er geen niet gespeelde boules in de baan mogen liggen. Dus is het niet verboden. Nou hoeft gelukkig niet alles wat niet verboden is dus in prakrijk gebracht te worden.

De reglementencommissie heeft in het kader van een vraag van de toernooicommissie gesproken over discipline. Petanque wil zich als sport ontwikkelen. De reglementencommissie kent eigenlijk geen sport waar zo slordig met het spelmateriaal wordt omgegaan als petanque en eigenlijk ook wel met de regels. Een heleboel zaken zouden minder problemen geven als je je de discipline eigen zou maken dat geen nog niet gebruikt of ongebruikt materiaal in de baan terecht mag komen, of omgekeerd als je ervan uitgaat dat alles wat in de baan ligt geworpen is. Je hoeft je dan niet druk meer te maken over een definitie van werpen of ik wel de bedoeling had te werpen of alleen maar de boule liet vallen. Er kunnen geen misverstanden ontstaan over boules die wel of niet geworpen zijn. Er ligt niets onnodig in de baan waarover je kunt struikelen. De reglementencommissie heeft de suggestie gedaan om in het toernooireglement petanque op te nemen, dat alle boules die in de baan worden aangetroffen als gespeeld beschouwd dienen te worden. Dat is nog niet gebeurd. De reglementencommissie heeft er ook niets over gepubliceerd. Blijkbaar slaat het idee toch zo aan dat scheidsrechters het over gaan nemen.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 30 aug 2017, 15:14

Ik kan me erin vinden dat wanneer twee equipes het niet met elkaar eens zijn of een boule "in de baan" wel of niet gegooid is, dat een scheidsrechter(die erbij wordt gehaald) dan besluit dat de boule gegooid is. Maar wanneer een speler een boule weglegt (dus zonder de intentie om hem te gooien) om vervolgens de andere boule te spelen en de scheidsrechter ziet dat en besluit dan de boule die is weggelegd, gegooid is (de twee equipes vinden beiden van niet), dan zijn we echt op de verkeerde weg. Dat is namelijk wat er gebeurd is tijdens een finale van een NK.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 30 aug 2017, 16:46

Triest dat er geen capabele scheidsrechter(s) worden ingezet tijdens een NK

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 30 aug 2017, 21:24

Helemaal eens met buutjuh. Je kunt het immers ook overdrijven.
En nogmaals, lees wat een echte autoriteit als Mike Pegg hierover gezegd heeft. Laat de reglementencommissie contact met hem opnemen als ze er zelf niet uitkomen en in geen geval zelf nieuwe regels gaan bedenken. Ook niet in het toernooireglement, dat gaat immers over andere zaken.
Buiten dit alles kun je vraagtekens zetten bij het feit dat de betrokken scheidsrechter tevens deel uitmaakt van de reglementencommissie. Door een dergelijke uitspraak oordeelt deze commissie over handelingen die door een van haar eigen leden zijn gedaan. Dat kan natuurlijk niet.

Plaats reactie