markeren van de werpcirkel

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
basmeester
0 Stars
0 Stars

markeren van de werpcirkel

Bericht door basmeester » 12 sep 2017, 12:37

Het markeren van de werpcirkel. Artikel 6.

Artikel 6 van het rps zegt over het markeren alleen dat het markeren moet gebeuren vóór het but wordt uitgegooid. Niets wordt gezegd over waar of hoe je dient te markeren; aan de binnen- of buitenkant van de cirkel. Een arbiter hier in de buurt heeft zijn eigen keus gemaakt in deze: omdat je niks aan het terrein mag veranderen (behalve dichtmaken...enz), moet je aan de binnenkant van de cirkel markeren. Aldus deze arbiter, maar nu komt het: ik zie mensen (inclusief deze arbiter) een dikke markering aanbrengen (aan de binnenkant van de cirkel) met een boule! Dit geeft een diepe geul en een hoog dijkje. En dan mag ik in de cirkel gaan staan om mijn ding te doen. Ik heb vlak terrein nodig onder mijn voeten en ik wil zo dicht mogelijk tegen de voorkant van de cirkel staan. Stabiel staan maakt een wezenlijk deel uit van je worp.

Wie zegt hier iets over. Ik zeg: gewoon aan de buitenkant van de cirkel markeren en zeker niet met een boule.
(Ik neem aan dat de uitsparingen in de buitenkant van de werpcirkels bedoeld zijn om markeerstreepjes aan te brengen)

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: markeren van de werpcirkel

Bericht door Paul Wagenaar » 12 sep 2017, 14:17

Volgens mij heb je helemaal gelijk. De scheidsrechter die vindt dat je niets aan het terrein mag veranderen en dus aan de binnenkant markeren, vergeet even dat je wanneer je boules en but markeert ook het terrein verandert. Blijkbaar zelf iets bedacht om interessant te doen.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 12 sep 2017, 15:53

Met terrein veranderen wordt bedoeld het terrein tussen de werpcirkel en het but. Dit teneinde meer zekerheid te verkrijgen voor het traject van je boule. Een werpcirkel (aan de buitenkant) markeren heeft daar niets mee van doen. Immers, dan zou je ook geen but en boules mogen markeren. Ook dat is een verandering van het terrein! Te vaak zijn de NJBB-scheidsrechters roomser dan de pausen van de FIPJP...
En verder, het spelreglement laat toe dat je de grond in de cirkel vlak maakt om goed te kunnen staan.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 12 sep 2017, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

henkwzn
0 Stars
0 Stars

Bericht door henkwzn » 12 sep 2017, 18:26

jacpetanque schreef:Met terrein veranderen wordt bedoeld het terrein tussen de werpcirkel en het but. Dit teneinde meer zekerheid te verkrijgen voor het traject van je boule. Een werpcirkel (aan de buitenkant) markeren heeft daar niets mee van doen. Immers, dan zou je ook geen but en boules mogen markeren. Ook dat is een verandering van het terrein! Te vaak zijn de NJBB-scheidsrechters roomser dan de pauzen van de FIPJP...
En verder, het spelreglement laat toe dat je de grond in de cirkel vlak maakt om goed te kunnen staan.
Pausen, Jacque?!

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 12 sep 2017, 23:01

Oeps, ik was te rooms!
henkwzn schreef:
12 sep 2017, 18:26
Pausen, Jacque?!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 13 sep 2017, 15:34

Hoezo te rooms. Pauzen is het meervoud van pauze.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 sep 2017, 21:36

En hoe zit het dan met pauzes? Meervoud van pausin?

Plaats reactie