toepassen reglementen

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
buutjuh
3 Stars
3 Stars

toepassen reglementen

Bericht door buutjuh » 18 jul 2016, 23:08

Ik wil op voorhand even duidelijk stellen dat ik geen behoefte heb om te oordelen. Maar het baart mij zorgen hoe er de laatste tijd omgegaan wordt met het toepassen van de reglementen tijdens categorie 1 en 2 toernooien c.q. kampioenschappen. Het zal allemaal best wel volgens de regels gaan, maar spelers zelf hebben er onderling helemaal geen moeite dat hier en daar een (lichte) overtreding wordt begaan. De enige die er problemen mee hebben is het scheidsrechterskorps. Ik vind dit alles maar een slechte ontwikkeling. Ik denk dat het ook totaal niet bijdraagt aan het professioneler en aantrekkelijker maken van Petanque als topsport. Het is nu eenmaal onmogelijk om alles in regeltjes te gieten. Het is doodeenvoudig niet allemaal te handhaven! En we gaan er echt niet beter door boulen!

Sake

bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: toepassen reglementen

Bericht door bartboules » 19 jul 2016, 13:32

Een goede arbiter is in mijn ogen altijd neutraal en werkt volgens de officiële regels die hem/haar zijn meegegeven.
Zolang er voorbeelden zijn van arbiters die op sommige dagen niet willen arbitreren omdat ze niet willen samenwerken met sommige andere arbiters ben je, vind ik , al niet meer neutraal.
Een groter probleem binnen onze sport is denk ik dat er op toernooien vaak hooguit 2 arbiters aanwezig zijn.
Hierdoor is het lastig zo niet onmogelijk alle partijen in de gaten te houden waardoor al snel willekeur ontstaat.
Daarbij is het zo dat de meeste arbiters zelf ook spelen en een ieder dus regelmatig als tegenpartij tegenkomt, (wat in andere sporten ook niet zo is ) Het is voor een arbiter dus ook niet makkelijk neutraal te blijven.

Ik denk dat regels zoals uniforme kleding (behalve als t pijpestelen regent ) ,roken en drinken zeker streng bewaakt moeten worden omdat we er een sport van willen maken.
hierin moet de arbiter ,vind ik , altijd ingrijpen
Maar voor de overige regels is het beter een dienende rol aan te nemen. Dus wat Sake eigenlijk ook al schrijft.
Zo blijf je neutraal en is er geen willekeur.

mvg Bart

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 19 jul 2016, 15:52

Ik begrijp het niet goed.
We willen er met z’n allen een sport van maken, maar hebben problemen als de regels strikt gehanteerd worden.
Wat een onzin, noem mij eens een sport waar de scheidsrechter zou moeten hanteren “Maar voor de overige regels is het beter een dienende rol aan te nemen.” De SR is toch geen loopjongen die op afroep bijv. even komt meten.
Wel vinden we dat de regels zoals uniforme kleding ,roken en drinken zeker streng bewaakt moeten worden.
En dan vraag ik mij verder af wat dat met neutraal te maken heeft als de SR iedere overtreding bestraft.

Dan nog even een regel uit het toernooireglement petanque:
`32.2 Voor de topdivisie en de tweede divisie van de nationale petanque competitie, de nationale kampioenschappen en het finale weekend van de NJBB Masters geldt dat het gebruik van alcohol vanaf de eerste wedstrijd tot de laatste wedstrijd van een equipe op een wedstrijddag voor spelers en functionarissen verboden is.`
Moet de SR hier ook een dienende rol aannemen ?

met vriendelijke groet,
Laurent.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 19 jul 2016, 16:23

Hoi Laurent

Je laatste opmerking begrijp ik dan weer niet over de Npc
Over de eerdere opmerkingen ben ik het helemaal met je eens maar dan moet er wel bij elke partij net als bij alle andere sporten een arbiter gesteld worden
Dit is echter niet reëel dus ....

Mvg Bart

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 19 jul 2016, 16:27

Laurent,

een scheidsrechter dient altijd in de geest van de wedstrijd te handelen. en dat mis ik vaak. voorbeeld: als het pijpenstelen regent dient een scheidsrechter de regels m.b.t. uniforme kleding wat ruimer te interpreteren. de verplichting tot uniforme kleding is ingevoerd i.v.m. herkenbaarheid van het team voor het publiek, wat er dus niet is als het regent...ergo: niet al te moeilijk doen op zo'n moment. ophouden met het ongevraagd regels toepassen. als beide equipes het prima vinden dat er een speler naar de wc moet...wat zal je daar nou moeilijk over gaan doen als scheidsrechter? zie afgelopen NK-mix. als de scheidsrechter niet overruled was door de organisatie was er helemaal geen finaledag gespeeld! een goede scheidsrechter staat niet boven de partijen maar tussen de partijen(spelers). dan nog het gebruik van alcohol...wat is het probleem van een alcoholische versnapering tijdens de lunchpauze? buiten de luchpauze wordt er niet geschonken. klaar toch!

Sake

Plaats reactie