invallen tijdens een partij

Heb je een vraag over de reglementen of spelregels bij petanque. Heb je een bijzondere situatie meegemaakt? Laat het hier weten.
Plaats reactie
laurent
1 Stars
1 Stars

invallen tijdens een partij

Bericht door laurent » 17 jan 2013, 12:28

Hoi leden van het forum,
Een team van onze vereniging, dat in de wintercompetitie speelt, maakte onlangs het volgende mee:
Er worden (3x) 3 partijen gespeeld en tijdens de 2e partij viel helaas een speler ivm ziekteaanval uit. Het team speelde verder volgens de regels dus met 2 personen met ieder 2 boules. Bij aanvang van de 3e partij was hij nog niet helemaal "boven jan" , maar na 20 minuten meldde hij zich weer aan om de rest van de partij mee te spelen.
Neen, zei de tegenstander; na protest van de spelers werd de scheidsrechter geraadpleegd, ook deze zei neen dat mag niet.
Ik ben van mening dat, volgens artikel 32 van het ISP, dit wel toegestaan is. In het reglement van deze wintercompetitie is hierover niets geregeld. Gaarne jullie reactie's.
met vriendelijke groet, Laurent.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Re: invallen tijdens een partij

Bericht door Henk de Kw » 17 jan 2013, 14:01

Laurent,

stukje Artikel 31: Een onvolledige equipe mag aan de partij beginnen zonder op een afwezige speler te wachten, maar speelt zonder zijn boules.

stukje artikel 32: Als de afwezige speler na het begin van een werpronde verschijnt, mag hij niet meer aan deze werpronde deelnemen. Pas in de volgende werpronde kan hij aan de partij meedoen. Als de afwezige speler meer dan een uur na het begin van een partij verschijnt, mag hij daar niet meer aan meedoen.

Mijn mening:
De derde speler in jouw voorbeeld mag na zijn 'tijdelijke afwezigheid' gewoon weer verder spelen.!!!!!!!
mijn geluksgetal is 13

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 17 jan 2013, 15:10

buiten dat het allemaal volgens de regels wel of niet mag, erg flauw en kortzichting en best asociaal van de tegenpartij.....

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 17 jan 2013, 15:32

lang leve de regio toppers.
Gewoon te zielig voor woorden dat de derde persoon niet meer mee mag doen.
Ik zou heel trots zijn als ik op die manier een koekepan in de wacht zou slepen.
Ook weer een geweldige beslissing van ons goed opgeleidde arbiterskorps.

mvg Bart

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 17 jan 2013, 16:41

Ik ben het met bijna alles van wat je schrijft eens Bart. Alleen zou ik de scheidsrechters niet over 1 kam willen scheren.
Deze persoon kent zijn regels niet of neemt de moeite niet om ze bij te houden. Diploma afnemen zou een oplossing zijn. Of komt de vereniging dan in de problemen i.v.m. een externe scheids aanvragen. So what, het spel begrijpen is ook veel waard
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 17 jan 2013, 18:01

wat vind je van deze? toernooitje in de afdeling, gaat nergens om...5 voorgelote partijen. lid van organiserende vereniging, in bezit van diploma scheidsrechter/wedstrijdleider/trainer. op dat moment niet in functie, dient klacht in bij NJBB omdat de diensdoende scheidsrechter zelf deel neemt aan het toernooi. dienstdoende scheids is ook lid van de organiserende vereniging.

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 17 jan 2013, 19:37

@buutjeh,

Is dit maten naaien?

Pierre
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 17 jan 2013, 21:53

hahaha 34 jaar spelen en weten ze me toch steeds weer te verbazen/verrassen

mvg Bart :lol:
Laatst gewijzigd door bartboules op 18 jan 2013, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 18 jan 2013, 07:18

ducasque schreef:@buutjeh,

Is dit maten naaien?

Pierre
Dit is mierenneuken.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 18 jan 2013, 11:50

Waarschijnlijk een scheids/wedstrijd leider/ A. B of trainer die de oude diploma's nog heeft. Nu een cursus moet volgen en dit onzin vindt omdat hij het al zolang goed doet. Nu niet meer uitgenodigd wordt voor toernooien omdat hij ook bij zijn eigen club geld rekent. Bovendien die arme amateurs er op wijst dat ze buiten de cirkel staan, maar de zgn. grote jongens met een glimlach de spelregels met voeten ziet treden zonder er iets van te durven zeggen ?
Wat een flinke vent zeg.!
Of zit ik er ver naast???
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

NJBB ReglCie
0 Stars
0 Stars

Bericht door NJBB ReglCie » 20 jan 2014, 12:33

Invallen tijdens een partij
Er werd de vraag gesteld: mag een speler halverwege een partij nog mee gaan spelen? Na bezwaar van de tegenstanders verbood de scheidsrechter dit.

Artikel 32 van het Internationaal Spelreglement Petanque luidt:
Te laat komen:
Als de afwezige speler na het begin van een werpronde verschijnt, mag hij niet meer aan deze werpronde deelnemen. Pas in de volgende werpronde kan hij aan de partij meedoen. Als de afwezige speler meer dan een uur na het begin van een partij verschijnt, mag hij daar niet meer aan meedoen.
Als de onvolledige equipe deze partij wint, mag hij wel aan de eventuele volgende partij(en) meedoen, mits de equipe mede op zijn naam is ingeschreven…

De reglementencommissie wil naar aanleiding van het bovenstaande opmerken:
De speler wilde binnen de aangegeven termijn van één uur weer aan de partij deelnemen.
Dat is dus toegestaan, althans in de eerstvolgende werpronde.
Uit de vraagstelling is niet duidelijk of de betrokken speler meteen wilde meedoen. Hetgeen niet is toegestaan.
Wellicht heeft de scheidsrechter een andere overweging gemaakt om tot zijn oordeel te komen.
Niettemin blijft het oordeel van een scheidsrechter tijdens wedstrijden te allen tijde bepalend.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 20 jan 2014, 13:22

NJBB ReglCie schreef: Wellicht heeft de scheidsrechter een andere overweging gemaakt om tot zijn oordeel te komen.
Niettemin blijft het oordeel van een scheidsrechter tijdens wedstrijden te allen tijde bepalend.
Duidelijk antwoord, alleen de door mij geciteerde zinnen zijn m.i. tegenstrijdig met het oordeel van de Cie.

De scheidsrechter in bovenstaande casus heeft verkeerd geoordeeld en gehandeld en de geldende spelregels niet in acht genomen. Het oordeel van een scheidsrechter is in dit geval dus NIET bepalend; het is onjuist!
mijn geluksgetal is 13

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 20 jan 2014, 15:13

Een slechte zaak, dat de scheidsrechter een verkeerde beslissing neemt, maar....

Dat een scheidsrechter niet alle regels uit zijn hoofd kent is geen schande. (zie de discussies op het forum hoe ingewikkeld het soms is)
Bij het bridge (wel even wat meer regels..) is het de gewoonste zaak van de wereld dat de arbiter zijn spelregelboekje raadpleegt, voordat hij een beslissing neemt.
Dat heb ik tijdens petanquewedstrijden een scheidsrechter nog nooit zien doen. Maar waarom niet?
Heeft hij geen spelregelboekje bij zich (schande), schaamt hij zich er voor (onzin), kom hij slecht over bij de spelers (integendeel)?
Zo worden er nogal eens verkeerde beslissingen genomen, die voorkomen hadden kunnen worden.
Zo ook in dit geval.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 20 jan 2014, 15:14

Een slechte zaak, dat de scheidsrechter een verkeerde beslissing neemt, maar....

Dat een scheidsrechter niet alle regels uit zijn hoofd kent is geen schande. (zie de discussies op het forum hoe ingewikkeld het soms is)
Bij het bridge (wel even wat meer regels..) is het de gewoonste zaak van de wereld dat de arbiter zijn spelregelboekje raadpleegt, voordat hij een beslissing neemt.
Dat heb ik tijdens petanquewedstrijden een scheidsrechter nog nooit zien doen. Maar waarom niet?
Heeft hij geen spelregelboekje bij zich (schande), schaamt hij zich er voor (onzin), kom hij slecht over bij de spelers (integendeel)?
Zo worden er nogal eens verkeerde beslissingen genomen, die voorkomen hadden kunnen worden.
Zo ook in dit geval.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Plaats reactie